ورود به مدیریت وبلاگ

همراه با روند تکاملی نسل‌های گوناگون شورولت کوروت

کوروت چگونه کوروت شد؟!

همه‌ی ما منتظر معرفی نسل جدید شورولت کوروت C8 هستیم. حالا زمان مناسبی برای بررسی روند تکاملی هفت نسل پیشین این خودروی اسپورت، محبوب و ارزان‌قیمت آمریکایی می‌باشد. میزان محبوبیت و نمادین بودن کوروت را می‌توان با فورد موستانگ و شورولت کامارو مقایسه کرد.

کوروت بیش از 60 سال است که در بازار حضور داشته و هفت نسل آن پر از داستان‌های جالب و ناگفته است. اگرچه این خودرو در طول دوران تولید خود با فراز و نشیب‌های زیادی دست‌وپنجه نرم کرده اما هنوز هم یکی از باسابقه‌ترین خودروهای تاریخ است.

در ادامه شما را با تاریخچه تصویری جالب هفت نسل شورولت کوروت آغاز می‌کنیم. با ما همراه باشید.

شورولت کوروت C1 (سال 1953 تا 1962)


شورولت برای گرامیداشت مراسم جی ام موتوراما 1953 از نسل اول کوروت C1 در هفدهم ژانویه رونمایی کرد. خودروی نمایشی که با کد EX-122 شناخته می‌شد پس از معرفی در هتل والدورف نیویورک به‌صورت رسمی کوروت نام گرفت. اواخر همان سال و در پایان ماه ژوئن تولید کوروت در تأسیسات میشیگان و به تعداد محدود 300 دستگاه شروع شد.

با آغاز سال 1954، تأسیسات سنت لوئیس میسوری شروع به تولید این خودرو و ارتقای پیشرانه‌ی 6 سیلندر خطی و بهبود قدرت آن از 150 به 155 اسب بخار کرد. یک سال بعدتر پیشرانه‌ی 8 سیلندر هم به همراه گیربکس 3 سرعته دستی سفارشی معرفی شد. این خودرو در سال 1956 و با اضافه شدن سقف سخت جداشدنی و چراغ‌های جلوی متفاوت تکامل یافت. همچنین کمربندهای ایمنی نیز به عنوان یک آپشن قابل‌نصب در نمایندگی‌ها معرفی شدند.

در سال 1957 شاهد معرفی گیربکس 4 سرعته دستی و پیشرانه‌ی 8 سیلندر بزرگ‌تر مجهز به تزریق سوخت و قدرت 283 اسب بخار بودیم. با گذشت زمان برخی تغییرات در C1 اعمال شدند و نهایتاً مدل سال 1962 این خودرو از پیشرانه‌ی بزرگ‌تر 5.4 لیتری استفاده کرد.

شورولت کوروت C2 (سال 1963 تا 1967)


دومین نسل کوروت در سال 1963 و با تغییرات قابل‌توجه نسبت به نسل اول عرضه شد. کوروت نسل دوم دارای سیستم تعلیق مستقل در عقب، استارت الکترونیکی و پکیج پرفورمنس Z06 بود. پیکربندی مشهور پنجره جدای این خودرو تنها یک سال عرضه شد و چراغ‌های پنهان نیز ظاهر ویژه‌ای ایجاد کرده بودند.

در سال 1965 پیشرانه‌ی 8 سیلندر بلوک بزرگ معرفی شد و البته کوروت به‌صورت استاندارد از دیسک‌های ترمز برای چهار چرخ سود می‌برد. یک سال بعد قدرت پیشرانه به 425 اسب بخار رسید و لیست تجهیزات استاندارد افزایش یافت. از جمله ویژگی‌های این خودرو می‌توان به کاربراتورهای هالی اشاره کرد که تنها در برخی مدل‌ها نصب شده بودند.

C2 در آخرین سال حضور خود در بازار از پیشرانه‌ی L88 با قدرت 430 اسب بخاری استفاده می‌کرد. پیشرانه‌های L71 نیز با سر سیلندر آلومینیومی عرضه شدند.

شورولت کوروت C3 (سال 1968 تا 1982)


این نسل که چهارده سال در بازار حضور داشت ما را به یاد کانسپت ماکو شارک II معرفی شده در سه سال قبل‌تر از ورود C3 به بازار می‌انداخت. سومین نسل این خودروی اسپورت دارای پیشرانه‌ی 7 لیتری 435 اسبی بود. البته شاسی نسبت به نسل قبل تغییر چندانی نکرده بود. یک سال بعد نشان استینگری برای کوروت پدیدار شد.

شورولت در سال 1970 پیشرانه‌ی LT1 با قدرت 390 اسب بخار و پکیج ZR1 را برای کوروت تدارک دید. یک سال بعدتر نیز پیشرانه‌ی 8 سیلندر LS6 معرفی شد. کوروت در سال 1973 به‌صورت استاندارد از لاستیک‌های رادیال برخوردار شد. مدل سال 1974 این خودرو دارای تغییرات ظاهری در بخش عقب بود و مدل کانورتیبل نیز در سال 1975 بازنشسته شد.

در سال‌های بعد شاهد تولید C3 با بدنه‌ی فست بک و نصب چراغ‌های هالوژنی روی آن بودیم. تولید این نسل از کوروت در سال 1981 و در تأسیسات سنت لوئیس خاتمه یافت اما کارخانه بوولینگ گرین کنتاکی ادامه‌ی تولید را بر عهده گرفت. عرضه‌ی مدل سفارشی کالکتور ادیشن در سال 1982 همانند سوت پایان بازی برای C3 بود.

شورولت کوروت C4 (سال 1984 تا 1996)


با ضریب درگ 0.34 که بهبود 24 درصدی را نسبت به نسل پیشین نشان می‌داد، چهارمین نسل این خودرو به‌طور قابل‌توجهی نرم‌تر و روان‌تر طراحی شده بود و از فریم جدیدی بهره می‌برد. در خودرو در سال اول عرضه با قدرت 205 اسبی عرضه شد اما یک سال بعد پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5.7 لیتری 230 اسب بخاری هم پدیدار شد. پس از 10 سال غیبت و در سال 1986 مدل کانورتیبل کوروت به خط تولید بازگشت.

کوروت C4 مدل 1987 دارای قدرت 240 اسبی بود و به لطف پکیج سیستم تعلیق Z-52 سفارشی از هندلینگ بهتری برخوردار شد. عطش بی‌پایان خریداران برای داشتن کوروت قوی‌تر باعث شد برخی نمایندگی‌ها با استفاده از کیت توئین توربوی کالاوی قدرت خودرو را به 345 اسب بخار برسانند. شورولت در سال 1988 اقدام به گرامی داشت سی و پنجمین سالگرد تولید این خودرو کرد و نمونه‌ی سفارشی معرفی شده از تجهیزات ویژه‌ای همچون ترمزهای دو پیستونی در اکسل جلو سود می‌برد. در سال 1989 نیز گیربکس 6 سرعته دستی معرفی گردید.

سال 1990 برای کوروت مهم بود چراکه شاهد عرضه‌ی مدل ZR1 بودیم که از پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5.7 لیتری 375 اسبی سود می‌برد. همچنین در این سال کیسه هوای راننده به‌صورت استاندارد روی کوروت نصب شد. C4 تا سال 1996 که بازنشسته شد به‌روزرسانی‌های متعددی داشت و در سال 1992 نیز پیشرانه‌ی بلوک کوچک 300 اسبی را به دست آورد. یک سال بعد هم شاهد تولید نسخه‌ی سفارشی قرمزرنگ برای گرامی داشت چهل‌سالگی این خودرو بودیم. قدرت مدل ZR1 نیز در این سال به 405 اسب بخار رسید. در آخرین سال عرضه C4 نه تنها در نسخه کالکتور ادیشن عرضه شد بلکه نسخه‌ی گرند اسپورت آن نیز به دست مشتریان رسید.

شورولت کوروت C5 (سال 1997 تا 2004)


پنجمین نسل کوروت که کاملاً دگرگون شده بود از پیشرانه‌ی 8 سیلندر بلوک آلومینیومی 345 اسبی و فریمی جدید سود می‌برد. این خودرو در سال اول فقط به‌صورت کوپه عرضه شد اما در مدل 1998 شاهد عرضه‌ی مدل کانورتیبل هم بودیم. شورولت با عرضه‌ی نسخه‌ی هاردتاپ به عنوان مدل سال 1999 خانواده‌ی کوروت را گسترش داد. در سال 2001 نیز مدل Z06 با قدرت 385 اسبی عرضه شد. تنها یک سال بعدتر قدرت این نسخه به 405 اسب بخار رسید و تمامی نسخه‌ها هم به‌صورت استاندارد از هندلینگ فعال و کنترل کشش سود بردند.

کوروت در سال 2003 به خودرویی 50 ساله تبدیل شد بنابراین شورولت می‌خواست این رویداد هرچه باشکوه‌تر جشن بگیرد. مدلی تولید محدود با رنگ قرمز، نشان‌های ویژه و کابین دورنگ عرضه شد. همچنین مدل یاد شده به‌صورت استاندارد از سیستم سواری انتخابی مگنتیک سود می‌برد. C5 نهایتاً در آخرین سال عرضه دارای کاپوت فیبر کربنی بود.

شورولت کوروت C6 (سال 2005 تا 2013)


اولین کوروتی که از سال 1962 تاکنون دارای چراغ‌های جلوی عیان بود C6 است که از کابینی جادار سود می‌برد و دلیل آن‌هم بیشتر شدن فاصله بین محوری بود. البته C6 در کل طولی کمتر از C5 داشت. مدل Z06 در اولین سال عرضه تولید نشد اما به عنوان مدل سال 2006 و با پیشرانه 7 لیتری 505 اسبی عرضه شد. این خودرو همچنین از برخی قطعات سبک‌وزن همچون فریم آلومینیومی سود می‌برد که باعث شده بود وزن خودرو 61 کیلوگرم کمتر شود.

در سال 2006 همچنین شاهد معرفی گیربکس 6 سرعته اتوماتیک پدال شیفتردار بودیم. یک سال بعد نیز کوروت برای اولین بار با نسخه تولید محدود Ron Fellows Championship تولید شد. پیشرانه‌ی پایه‌ی مدل سال 2008 کوروت نسخه‌ی 8 سیلندر 6.2 لیتری 430 اسبی بود.

شورولت گرند اسپورت به عنوان مدل سال 2010 معرفی شد و از کیسه‌های هوای جانبی به‌صورت استاندارد سود می‌برد. مدل سفارشی Z06 کربن ادیشن نیز یک سال بعد عرضه شد. شورولت برای گرامی داشت یک صدمین سالگرد تأسیس خود نیز نسخه‌ی سفارشی سنتنیال ادیشن را با بازنگری‌هایی در ظاهر و کابین روانه بازار کرد. C6 در سال آخر حضور در بازار شاهد معرفی پکیج شصتمین سالگرد و مدل کانورتیبل 427 بود.

شورولت کوروت C7 (سال 2013 تاکنون)


نسل فعلی کوروت در سال 2013 و به عنوان مدل 2014 عرضه شد. مدل پایه‌ی 1LT قیمت 56590 دلاری داشته درحالی‌که قیمت مدل پرچم‌دار ZR1 از 119995 دلار آغاز می‌شود. خانواده‌ی C7 کاملاً شلوغ بوده و همه‌چیز از گرند اسپورت تا Z06 با پکیج‌های سفارشی را شامل می‌شود. شما همین حالا می‌توانید مدل 1000 اسب بخاری ینکو کوروت را از نمایندگی پنسیلوانیای شرکت خریداری کنید.

پدیدار شدن C8 احتمالاً به معنی پایان نسل فعلی نخواهد بود چراکه برخی از مدل‌های این خودرو هنوز در نمایندگی‌ها حضور دارند؛ اما جدیدترین نسل کوروت از طراحی پیشرانه وسط سود خواهد برد.

تکامل شورولت کوروت


حالا که هفتمین نسل شورولت کوروت به پایان راه خود نزدیک می‌شود همه بی‌صبرانه منتظر معرفی جدیدترین نسل این خودروی افسانه‌ای هستند. اگر خبرها درست از آب دربیایند، این سوپرکار پیشرانه وسط در ژانویه 2019 و در نمایشگاه دیترویت معرفی خواهد شد. البته ظاهراً تولید آن تا سپتامبر سال آینده شروع نخواهد شد.

گفته شده این خودرو با گیربکس دستی عرضه خواهد شد و ظاهراً تولید مدل‌های پیش‌تولیدی آغاز شده است.

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار

Warning: mysqli_connect(): (28000/1045): Access denied for user 'viroreir_mff567g'@'localhost' (using password: YES) in /home/viroreir/vknews.ir/akharin.php on line 11 Failed to connect to MySQL: Access denied for user 'viroreir_mff567g'@'localhost' (using password: YES)